שאלות ותשובות בנושא שכר

שאלות ותשובות בנושא שכר

שאלה: מה ההבדל בין מורה מן החוץ לבין עמית הוראה?
לאחר תקופת הניסיון יכול המנחה לבחור בין שני מסלולי העסקה*. מורה מן החוץ מקבל תשלום קבוע על פי שעות ההוראה בלבד ועמית הוראה מקבל תשלום בהתאם לוותק המקצועי שלו ועל לפי שעות ההוראה ומספר הסטודנטים בכיתה. בנוסף, מופרש עמית ההוראה זכאי לקרן השתלמות בשובי של 10% מהשכר. אם אינך בוחר מסלול אתה מוגדר אוטומטית כמורה מן החוץ. לפרטים נוספים ראה מסלולי העסקה.
*מנחה אינו יכול לבחור במסלול עמית הוראה אם הוא מועסק כחבר סגל בכיר באוניברסיטה אחרת, או אם יש לו פנסיה בגובה ההכנסה הממוצעת במשק ומעלה, או אם  ההכנסה של המנחה ממקורות, שאינם מתחום האקדמיה, עולה על 175% מהשכר הממוצע במשק.

שאלה: באיזה מסלול עדיף לבחור- מורה מן החוץ או עמית הוראה?
יש לבחון כל מקרה לגופו בהתחשב במספר שעות ההנחייה, במספר הסטודנטים והנתונים האישיים של המנחה (תואר, ותק) . למשל, אם מדובר בקורס שבו הרבה שעות הוראה, ייתכן שכדאי כלכלית להיות מועסק במסלול מורה מן החוץ. אם יש הרבה סטודנטים, ייתכן וכדאי לבחור במסלול של עמית הוראה. יש לזכור שהמסלול הנבחר הוא שנתי, כלומר גם אם ידוע לך בערך כמה סטודנטים יש לך בסמסטר א’, אין לדעת כמה יהיו בסמסטר ב’. כדאי לבדוק במחשבון השכר מה המסלול המשתלם ביותר עבורך.

שאלה: אני מלמד בסמסטר קיץ, האם אני יכול לבחור מסלול העסקה בסמסטר זה?
בסמסטר קיץ מסלול העסקה מוגדר כמורה מן החוץ ללא אפשרות בחירה.

שאלה: מה הוא כתב המינוי?
כתב המינוי הינו חוזה ההעסקה הסמסטריאלי למנחה. כתב המינוי מופק על ידי אגף משאבי אנוש לאחר תחילת הסמסטר ונשלח בדואר אלקטרוני למנחים. כתב המינוי מפרט באיזה מסלול המנחה מועסק, נתוני השיבוץ לקבוצות, ואת נתוני העסקה לסמסטר (שעות, מס’ סטודנטים, כמות הקילומטרים לתשלום, שעות אופק וביטול זמן). אנו ממליצים לשמור את כתבי המינוי כל סמסטר ולבדוק האם ההגדרות בכתב המינוי תואמות את השיבוצים שלכם ואת תלוש השכר. לפרטים נוספים ופירוט תהליך ההשוואה אנא היכנסו לתלוש השכר שלי.

שאלה: כיצד מחשבים את הוותק ?
הוותק המחושב לעמית הוראה הינו וותק מקצועי ולא וותק עבודה באוניברסיטה הפתוחה. כל שנת שירות צבאי/לאומי מזכה בשנת וותק. כל שנה שחלפה מממועד קבלת תואר ראשון מזכה בשנת וותק וכל שנה שחלםה ממועד קבלת תואר שני מזכה ב- 1.5 שנות וותק.
למורה מן החוץ הוותק אינו מחושב כי לא משפיע על השכר.

שאלה: כיצד מחשבים את דמי הלידה כשבפועל עובדים ארבעה חודשים ומקבלים שכר עבור שישה חודשים?
ועד סגל ההוראה עובד מול הנהלת האוניברסיטה להסדיר נושא זה. אנו מקווים לעדכן בקרוב. אם את בהריון או מתכננת הריון וזקוקה ליעוץ אנא פני אלינו.

שאלה: האם אני זכאי לחופשה שנתית?
עמית הוראה ומורה מן החוץ זכאים לחופשה בתקופת הפגרות בין הלימודים כשהם מקבלים תשלום אך אינם מלמדים בפועל.אין אפשרות לקחת חופשה מעבר לזמן זה.

שאלה: בסמסטר קיץ חייבים להיות מורה מן החוץ. כאשר הקבוצות גדולות אני מפסיד ממסלול העסקה זה נכון?
בסמסטר קיץ המנחה יכול להיות מועסק רק כמורה מן החוץ. השכר עבור סמסטר זה משולם בשלושה חודשים בלבד יולי אוגוסט וספטמבר והוא למעשה תוספת לשכר המשולם בחודשים אלו גם עבור ההנחייה בסמסטר ב’. אם מספר הסטודנטים בקבוצה גבוה קיים מנגנון לפי ההסכם הקבוצי לפיצוי. כיום מוגדר שעבור כל סטודנט מעל רף של 35 סטודנטים לקבוצה מקבל המנחה תוספת שכר כוללת של 1/3 שעת מ”מה.

שאלה: אני מועסק/ת כמורה מן החוץ. כיצד משלמים לי אם אני רק בודק/ת ממנים בקבוצה?
במידה ומדובר על קבוצה הנכללת בהסכם הקבוצי מבחינת שיטת התגמול (קורסי תואר ראשון) אזי היא יכולה להיות מוגדרת כקבוצת “הנחיה ותמיכה” (הנחייה+בדיקת מטלות), קבוצת “הנחייה בלבד” (ללא בדיקת מטלות) או קבוצת “תמיכה בלבד” (המנחה מקבל תשלום רק עבור בדיקת המטלות. זוהי גם ההגדרה בכתב המינוי לסמסטר. ההסדר המקובל ברוב המקרים הינו,  שמורה מן החוץ,  העוסק רק בבדיקת ממנים מקבל תשלום באופן הבא: מספר הסטודנטים בקבוצה מתורגם לאחוזי משרה לפי פרמטר סטודנט בהסכם הקבוצי (0.29% משרה לסטודנט). אחוזי המשרה מתורגמים לשעות לתשלום לפי המקדם בהסכם הקבוצי (1.78 שעות לכל 1%).